Waarom is Branding belangrijk?

Branding lijkt soms wel een buzz-woord, een trend, iets wat belangrijk is geworden. Maar dat is het niet geworden, branding was altijd al belangrijk. Branding zorgt voor een emotionele binding met jouw product of service. En marketing dan? Het zijn twee verschillende dingen.

Het verschil tussen marketing en branding is niet lastig, maar dat lijkt het soms wel. Het is zeker niet hetzelfde, en het kan ook niet (echt) zonder elkaar. Branding is strategisch en marketing is tactisch. Wil je als bedrijf, als merk, echt het verschil maken dat gaat branding altijd vooraf aan marketing.

Branding

Met branding maak je een statement: “Dit is wie ik ben en wat ik belangrijk vind. Als jou dit aanspreekt, dan voel je je verbonden met mij, wil je mijn aanbod kopen, wil je graag bij mij werken en/of word je ambassadeur van mijn merk.” Kortom, branding is weten wie je als organisatie bent, dat vertel je en laat je ervaren. Branding geeft je marketing inhoud en context.

Een bekende definitie van Branding luidt als volgt:

A brand is the set of expectations, memories, stories and relationships that, taken together, account for a consumer’s decision to choose one product over another.

– Seth Godin

Een herkenbaar voorbeeld zijn voetbalclubs. Of het nou om Ajax, Feyenoord, PSV of KVV Quick Boys gaat, hun aanhangers hebben een heel sterk gevoel bij hun club (merk), dit gaat om méér zijn dan een club – dit is clubliefde. Er zit een ontastbare dimensie omheen die het haast magisch maakt. Branding maakt het merk tot méér dan het achterliggende, dienst of organisatie.

Marketing

Marketing is het actief promoten van je producten en/of diensten. Dit wordt ook wel een push tactiek genoemd. Via verschillende kanalen vertel je op verschillende momenten wat je aanbiedt en dat dit natuurlijk fantastisch is. Misschien zelfs wel waarom jouw aanbod beter is dan die van je concurrent. In essentie is dat marketing.

Marketing sluit aan bij je branding

Branding biedt de richtlijnen voor wat je gaat vertellen en op welke manier in je marketingactiviteiten. Met marketing draag je natuurlijk bij aan de beleving van je merk. Je tactische marketinguitingen wil je immers laten aansluiten bij wie jouw bedrijf is.

Dit geldt ook voor je logo, kleuren, beeldtaal (fotografie) en tone of voice. Met deze onderdelen ontmoet en ondersteunt tactiek de strategie. Hiermee maak je jouw merk ook zichtbaar en tastbaar.

De brand, je merk, moet ervoor zorgen dat al je marketingactiviteiten een goed gevoel oproepen. Zelfs wanneer je op dat moment je aanbod niet verkoopt. Op alle punten waar je organisatie anderen raakt, wil je dat de ander bewust of onbewust iets mee krijgt van wie je als organisatie bent.

Marketing vindt en Branding bindt

Met je marketing wil je klanten vinden en activeren. Met branding bouw je aan een trouwe, loyale  klantenkring en medewerkers, die uiteindelijk (kunnen) uitgroeien tot ambassadeurs.

Daarom is de definitie van je merk zo belangrijk. Wanneer je weet wie je bent, kun je de marketing veel beter laten aansluiten bij wie je bent en bij wat je wil uitstralen. Wanneer je weet wie je bent, ga je in je recruitment veel beter de mensen herkennen (en aannemen) die bij jouw merk en merkwaarden passen. Wanneer je weet wie je bent, kun je ook veel beter sturen met welke andere merken je een brand match hebt en dus eventueel een samenwerking mee kan aangaan, en ook met welke merken niet.

Dit zijn typische branding thema’s…
  • De drijfveren en motivatie van jouw bedrijf
  • De onderscheidende merkwaarden
  • De missie van je bedrijf
  • Waarom je ooit met de organisatie bent gestart
  • Waarom je doet wat je doet
  • Wat jouw bedrijf onderscheidend maakt
  • De cultuur van de organisatie
  • Waarom mensen bij jouw bedrijf (willen) werken
  • De manier waarop je communiceert
  • Wat je wilt dat anderen over je bedrijf denken
  • Hoe je wilt dat je bedrijf door anderen wordt omschreven
…en typische marketingactiviteiten
  • Content marketing – bloggen, nieuwsbrieven, e-books en whitepapers
  • Inbound marketing
  • Marketing automation
  • SEO (zoekmachine optimalisatie)
  • Pay-per-click marketing
  • Digital campagnes
  • Radio en/of tv commercials
  • Print en/of out of home campagnes

Branding en marketing worden nog wel eens met elkaar verward. Toch hebben ze ieder een eigen betekenis en waarde.