‘We doen nu toch niet aan marketing, dus daar kunnen we besparen’

Ik neem aan dat jij dit ook niet zag aankomen? Ineens was het er, COVID-19! Ineens werd de complete maatschappij volledig ontwricht. Een nieuwe realiteit waarin verwachte omzet niet meer te verwachten viel en geprojecteerde winst compleet verloren ging. En nu?

De wereld is veranderd

De ene ondernemer of manager stak zijn kop in het zand, de andere werd creatief, creëerde nieuwe businessmodellen en voelt zich als een vis in het water. Iedereen hoopt het hoofd boven water te houden. Wie je ook bent en hoe je ook op deze nieuwe situatie reageert, de wereld verandert. Het is duidelijk dat de financiële afdeling overuren draait, de recruitment stil is gelegd, contracten niet werden verlengd. En sales…? Die moeten blijven bellen, bellen en nog eens bellen.

En dan is er altijd nog marketing. Marketing (what’s in a name) is het slim bewerken van de markt, verandert de markt dan moet je buigen en mee veranderen. Extra investeren of het marketingbudget bevriezen? Veel is afhankelijk van de reactie van de ondernemer in deze uitzonderlijke tijden. Hoe hij of zij ook reageert… iedere afdeling moet bepaalde concessies doen in deze bijzondere tijd, zo ook de marketing afdeling.

Ik heb op BNR diverse ondernemers gehoord die afscheid hebben genomen van hun marketing collega’s, want ‘we doen nu toch niet aan marketing, dus op die kostenpost kunnen we besparen‘. Terwijl dit bij uitstek het moment is om aan marketing te doen. Het consumentengedrag verandert, misschien verandert hun koopgedrag zelfs wel permanent. Alle corona maatregelen beïnvloeden het consumentengedrag verder.

Dus voordat je je hele marketingafdeling verlamt, verdiep je eens in het huidige ecosysteem van je organisatie en de integraties, zijn Marketing, Sales en Service al goed geïntegreerd? Breng je klantreizen (opnieuw) goed in kaart, zijn je doelgroepen ook echt je klanten. Probeer nieuwe boodschappen en nieuwe kanalen, kijk kritisch naar je klantenservice en leer van de kennis die daar opgedaan wordt.

Dat er op de lange termijn wat gaat veranderen lijkt wel duidelijk, maar wat precies weet niemand. Zorg er nu in ieder geval voor dat je doelgroep je niet vergeet door zichtbaar te blijven. Je campagnes weer voortzetten of opstarten alsof er niets gebeurt is, is inderdaad een slecht idee. We weten allemaal dat er iets aan de hand is, juist door het te benoemen laat je de vooral nu noodzakelijke empathie en oprechte belangstelling zien.

Maar onthoudt, het werk moet uiteindelijk echt gedaan worden want zonder marketing verliest je onderneming zijn bestaansrecht. Er zijn een aantal slimme manieren om in tijden van COVID-19 te besparen op je marketinguitgaven zonder daarmee concessies te doen op de output.

Ga je (online) marketing uitbesteden

Het is een gek jaar, dus de kans is groot dat je toch mensen hebt moeten laten, of je mist specialisten om het roer echt om te gooien. Betrek dan de juiste specialist alleen wanneer je deze nodig hebt, zonder ze op de loonlijst te zetten. Zo heb je wel de lusten en niet de lasten en kun je vaak al voor minder dan de prijs van 1 FTE een volledig team inzetten. Een fikse besparing dus.

Het uitbesteden van je (online) marketing is een optie om een besparing te realiseren binnen je marketingafdeling. Bij het outsourcen van je marketing zet je alleen de marketing specialismen in wanneer je ze ook echt nodig hebt.

In tijden van het bepalen van je marketingstrategie trek je er een strateeg bij, ga je vervolgens bereik creëren dan zet je een Google en Linkedin specialist aan tafel. Genereer je voldoende traffic dan zet je de website-optimalisatie specialisten aan het werk. Etcetera.

Analyseer je huidige strategie en campagnes

Wanneer tijden veranderen moet je ook vooral je marketing strategie aanpassen. Bepaal welke campagnes nog werken, en welke niet meer. Door de strategie te veranderen en campagnes slimmer op de actualiteit te laten inspelen kun je eenvoudig besparen zonder volledig te stoppen.

Creativiteit is nu het toverwoord. Neem even je tijd en onderzoek je mogelijkheden met minder budget en minimaal dezelfde resultaten. Beter presteren komt doorgaans neer op even stilstaan, herijken, optimaliseren en weer verder gaan. Vergeet dat nu ook niet te doen en je zult zien dat je al snel slim bespaart.

Alle marketeers, schouders eronder!

Het is je nu vast duidelijk, je marketeers mogen in deze tijd absoluut niet stil zitten. Er is werk aan de winkel, ze moeten nog creatiever worden, anders denken, besparen waar mogelijk en laten zien wat hun waarde is voor jouw organisatie.